Voorbeeld voor het verschil tussen een merk en
een handelsnaam
De op deze elders op deze website gegeven informatie over de verschillen
tussen een merk en een handelsnaam is nogal abstract. Vandaar dat
hieronder een voorbeeld is gegeven waaruit de verschillen erg duidelijk
blijken.
Het probleem
Toen in Amsterdam het nieuwe station van Ajax een naam diende te
hebben, is gekozen voor ArenA.
Het bleek echter dat in het centrum van Amsterdam ook een Arena
actief was, een jongerencentrum, onder de naam Arena - sleepin Amsterdam.
Het centrum was echter groter dan de meeste jongerencentra, onder
andere Tina Turner heeft daar eens opgetreden. Dit heeft weinig
met voetbal te maken, maar de ArenA was ook bedoeld voor optredens
van grote popbands.
De Arena - sleepin kreeg na verloop van tijd telefoontjes voor
de andere ArenA, en ook werd post voor deze Arena bij de verkeerde
ArenA bezorgd.
Al met al erg lastig, en de eerste Arena is dan ook gaan procederen
- op grond van inbreuk op haar handelsnaam en later tevens op grond
van inbreuk op haar merkenrecht.
De rechtszaak
De eerste uitsprak was dat beide Arena's elkaar dienden te dulden.
De bescherming op grond van de Handelsnaamwet zou niet zover gaan
dat er hier problemen op zouden treden, beide Arena's zouden op
termijn duidelijk apart van elkaar onder dezelfde naam kunnen blijven
bestaan.
In hoger beroep heeft de eerste Arena bewijsmiddelen van de reeds
geconstateerde verwarring ingebracht. Op grond van de bewezen verwarring
is toen de ArenA verboden de naam verder te gebruiken. De Arena
- sleepin heeft later de zaak met de ArenA geschikt.
Commentaar
Met een merk ARENA (een woordmerk, dat al het gebruik van dit woord
afdekt) had de Arena -sleepin met grotere zekerheid, en minder bewijsmiddelen,
ook deze uitspraak kunnen verkrijgen.
Een merkenprocedure was waarschijnlijk niet eens noodzakelijk geweest,
en had veel minder bewijsmiddelen nodig gehad. Niet alleen betekent
minder bewijsmiddelen minder werk voor uw advocaat, dus minder kosten,
maar ook minder informatie die u uw concurrent verstrekt.
Toepassing
Onlangs kregen wij een vraag:
Wij heten HXX b.v. (de Xen zijn letters, maar natuurlijk houden
wij de vragensteller anoniem) Nu is onlangs een collega in de buurt
begonnen, onder de naam HAXX. Kunnen wij actie tegen deze naam ondernemen?
Ons antwoord:
Het handelsnamenrecht is (zoals u wellicht op onze webiste www.jurimark.nl,
Nederlands, bedrijfsnamen) heeft gelezen een recht dat is gebaseerd
op: - gebruik - verwarring tussen ondernemingen.
Hoezeer HXX en HAXX ook op elkaar lijken, de letter H wordt als
'HA' uitgesproken, u zult moeten aantonen dat HXX verward wordt
met HAXX. Dat kunt u bijvoorbeeld doen door verkeerd verzonden brieven,
mails of telefoontjes te verzamelen. Zonder dat zal het erg moeilijk
worden.
De ArenA, waar Ajax voetbalt, heeft een conflict gehad met een cultureel
centrum in Amsterdam, Arena. Gelijke naam, zelfde vestigingsplaats,
toch moesten bewijzen van verwarring (zoals zojuist genoemd) getoond te
worden. Die waren er, zodat de eerste Arena de latere mocht verbieden
de naam te gebruiken. De zaak is overigens later geschikt, de eerste
Arena heet nu anders, op kosten van de latere.
Had u HXX als merk geregistreerd, dan was de zaak geheel anders
geweest: HAXX lijkt verwarringswekkend veel op HXX (zie boven) waardoor
u HAXX had kunnen verplichten een andere naam te kiezen.
Het bovenstaande is bedoeld als algemene informatie. Wij helpen u
graag deze informatie naar uw specifieke situatie te vertalen. Voor
al uw vragen info@jurimark.nl.
Wij beantwoorden al uw vragen binnen een werkdag indien per fax of
email ontvangen. |